Förlossningsberättelse

{ 2011-03-3120:35:45 } Noah i ord | 1 kommentarer


Tänkte nu försöka sammanfatta lite hur det gick till när lilla Noah kom till världen!


Onsdagen den 23/3 var jag inne på specialmödravården på SÖS för att jag under flera dagar haft sammandragningar som jag tyckte var jobbiga. Jag fick då till svar att det var absolut normalt och som jag skrivit tidigare gick jag därifrån lite besviken, han kunde komma ikväll och han kunde komma och fyra-fem veckor.
Lagade mat hemma och la mig på soffan efter det. Hade sammandragningar men det var ju som sagt inget ovanligt. Var tvungen att gå på toaletten hela tiden också men tyckte inte heller det var så konstigt. När klockan var 21.30 tänkte jag gå och lägga mig, gick på toaletten och när jag står där innne så känner jag bara hur någonting spricker och det börjar rinna vatten. Jag hoppar upp i badkaret och ropar lite panikartat på Timothy. Det ringdes till barnvakt som var där på 10 min och sen bar det av in till SÖS... Mer om själva vattenavgången kan man läsa här!

Som sagt så lugnade det ner sig med värkar på morgonen. Jag och Timothy lämnade Julia på dagis, lagade stenskott på bilen, var i Kista och handlade ståbärda och adaptrar till vagnen och sålde vår Bugaboo Bee vagn. Vi hade fullt upp helt enkelt, gjorde allt för att värkarna skulle komma igång igen!

När klockan närmade sig 14.00 börjar värkarna komma tillbaka, ganska täta och starka. Jag hade då lagt mig på soffan för att vila, hade ju inte sovit så mycket natten innan! Timothy åkte och hämtade Julia på dagis, min mamma kom hit från Örebro och Johnny kom också! Under hela tiden så andas jag mig igenom värkarna...

När klockan var 17.00 så kände jag att jag inte klarade av att vara hemma längre och ringde då til SÖS som sa att det bara var att komma in.
Vi skrevs in på SÖS Förlossning kl 17.22.
Jag hade värka ca var 5 minut och för att få igång det mer så var vi upp och gick så mycket som möjligt. Vi gick ner till Pressbyrån för att handla nått att äta och kanallade runt på rummet. Mamma och Timothy hjälpte mig genom värkarna!

Klockan slår 20.20 och jag börjar andas lustgas, verkligen min bästa vän under förlossningen och jag kände mig som superwoman. Jag var nu 4 cm öppen. Tyckte att det gick VÄLDIGT långsamt om jag ska vara ärlig.
När jag började med lustgasen så ville jag bara ligga ner och ta det lugnt men då fanns ju risken att värkarna skulle stanna av... Timothy och mamma hjälpte mig upp och ner från sängen till "gåstolen" eller vad man ska kalla det. Masserade rygg och hjälpte mig att andas.

21.20 så ska barnmorskan jag haft gå hem och det lämnas av till nattpersonalen. Jag blir undersökt och nu är jag 5 cm öppen. Vi börjar prata om ryggbedövning och dem ringer på narkosläkaren.

21.50 läggs jag på sidan och förbereds för ryggbedövning. Mitt i dimman av lustgasen så försöker jag göra som dem vill men känner hur det börjar trycka på! Kommer ihåg hur jag försöker säga det här till dem och barnmorskan undersöker mig, jag är öppen 7-8 cm. Hon säger att dem kan fortsätta lägga bedövningen...
Man försöker igen med lokalbedövning men 21.56 börjar jag få krystväkar. Det blir alltså ingen ryggbedövning!

Klockan 22.00 kommer lilla Noah och läggs direkt på mitt bröst!



           



       


Vi får den efterlängtade fikan och allt sånt... En timme senare ungefär så kommer barnmorskan tillbaka och ska väga och mäta vår lilla pojke. Noah vägde när han föddes 3035 gr och var 48 cm! Han var lite kall så han fick ligga inlindad i som en "plastfilt" eller vad man ska säga och efter det gick hans temp upp.
Det var fullt på BB så jag fick ligga i ett BB-rum på förlossningsavdelnigen. Detta i sin tur innebar att Timothy inte fick sova kvar med oss, jättetråkigt tyckte jag. Han var kvar till 02.00 ungefär och kom tillbaka klockan nio dagen därpå.
Vi fick ligga i det där rummet (som jag delade med en annan) nästan hela dagen då det fortfarande var fullt på BB.
När klockan närmade sig 15.00 så fick vi ett rum uppe på Södra BB, det var inte heller något eget rum så Timothy fick inte sova kvar då heller. Jag sa att om det var så att vi inte fick ett rum där båda kunde sova så ville jag åka hem. Det fick vi dock inte då jag hade haft lång vattenavgång och då måste man stanna kvar för observation pga infektionsrisk osv.
Hade massa besökare uppe på BB i alla fall! Julia var med Michis, Jonas, Leon och Charlie hela dagen. Dem var på lekland och Julia had the time of her life skulle jag vilja säga. Timothy åkte hem och åt middag med dem och kom sen tillbaka för att titta lite på Let's Dance med mig. Jag var trött och orkade inte se så mycket men jag älskade verkligen att han kom dit.
På lördagen var det dags att åka hem! Timothy, Julia, min mamma och pappa kom för att hämta oss på BB. Det tog 100 år för barnmorksan som skulle skriva ut oss men vi kom därifrån vid 14.00!

Känns svårt att sammanfatta en sån här händelse med ord som ger den rättvisa på något vis men här är i alla fall ett försök! Håll till godo...





Kommentarer
Postat av: Nicole

Han ville ut med raketfart :) skönt att det gick relativt smärtfritt och sådär. Jag ska helt klart försöka få Lillbebisen med bara lustgas också. Är typ mer rädd för ryggbedövningen då jag Inter testat den :/ haha..

Ha det bra!

2011-04-01 @ 07:31:53
URL: http://nicoleb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




Emelie heter jag & är en 25årig mamma från stockholm. Mina busfrön, Julia & Noah är det bästa som hänt mig och min fästman Timothy.

Vi bor tillsammans i hammarbyhöjden där snart båda barnen också går på dagis. Familj, vänner och inredning hör till mina favoritintressen så häng med på mina shoppingrundor, pyssel i hemmet och vårat familjeliv!





dagar till vårt bröllop





Mammas stjärnor!
Julia född jan 2008
Noah född mars 2011






2 0 1 3
Januari x Februari x Mars x April x Maj
Juni x Juli x Augusti x September
Oktober x November x December


2 0 1 2
Januari x Februari x Mars x April x Maj
Juni x Juli x Augusti x September
Oktober x November x December


2 0 1 1
Januari x Februari x Mars x April x Maj
Juni x Juli x Augusti x September
Oktober x November x December


2 0 1 0
Januari x Februari x Mars x April x Maj
Juni x Juli x Augusti x September
Oktober x November x December


2 0 0 9
Januari x Februari x Mars x April x Maj
Juni x Juli x Augusti x September
Oktober x November x December

2 0 0 8
Oktober x November x December